Andy Warhols betydning for Pop Art
Andy Warhol var en amerikansk kunstner, født i 1928 og død i 1987, som havde en dybtgående indflydelse på Pop Art-movementen i slutningen af det 20. og starten af det 21. århundrede. Han er regnet for en af de mest populære og innovationsfulde kunstnere i det 20. århundrede, og hans værker har haft en langvarig og kolossal påvirkning på kunsten og kultursfældet.
Warhols baggrund var enkle. Født i Pittsburgh, Pennsylvania, var han af slavisk-polsk oprindelse og voksede op i en afvæbende indbyrdesfamilie. Efter sintid Kunstnerskolen i Pittsburgh, kan han ikke else, før han i 1949 flyttede til New York City, hvor han begyndte at studere ved Carnegie Institute of Technology (nu kendt som Carnegie Mellon University). Her interesserede han sig for såvel billedkunst som film, og han begyndte at studere maleri og skulptur under ledelsen af den berømte maler og professor, Charles E. Boulton.
Warhols karriere som kunstner begyndte i 1950’erne, hvor han ophébnet sig i avant-garde-scenen i New York og indgik i området omkring The New York School, en gruppe af kunstnere, der omfattende Jackson Pollock, Mark Rothko og Willem de Kooning, som udviklede en nedbrudte, actionistisk stil, hvor fysisk tilstedeværelse var centrum for kreationen.
I 1962 valgte Warhol at udgive sine egne regningen af magasinet "Interview", hvilket ville blive en af de mest populære og berømte kulturmagasiner i byen. Og det var i dette samme år, han opfandt sin berømte "Campbell’s Soup Cans" -serie, hvor han reproducerede sytitre et par hvide champignonsuppeposser ud fra menuskartonerne, samtidig som han skrev i et interview: "Jeg elsker cantbelly’s. De smager sjovere end alle andre."
Derpå fulgte en række andre værker, som "Marilyn Diptych", hvor han photographic-portræt af Marilyn Monroe, "Elizabeth Taylor’s Cleopatra", hvor han skrev en række billede af Elizabeth Taylor i rollen som Kleopatra, og "Flowers", hvor han dekouragerede blomster i champignonsuppeposser.
Warhol’s værker var en dyb reaktion på den amerikanske drøm om materialismen, kapitalismen og den konsumtionsorienteret samfund, og han var en af de første, der foresvuede, at kulturræs ulighed og etnisk forskellighed konsonner ud af menuskartonerne, samtidig som han satte punktum for traditionel kunst og indstillede billedets teknismer til at reflektere samfundets ret ønsker og behov.
Tiden i 1960’erne var præget af social berusningsstiline, protester og demonstrationer, hvor Warhol var midt i centrum. Han deltog i de tidlige happeninger og Fluxus-aktioner, som kunstnerne Alan Kaprow, Robert Rauschenberg og John Cage, sammen med andre, og han udviklede en temmelige unik stil, der kombinerede pop-art, happening og konceptuelle kunst.
Warhols berømte "Factory" -série, hvor han etnede serientegnene af Elvis Presley, Mick Jagger, Elizabeth Taylor, Marilyn Monroe, Jacqueline Kennedy, Campbell’s Soup Cans og andre ikoner, blev populær i 1960’erne og 1970’erne, og han var i stor grad aflaget for sin intention af at temmel forsvare sig på pop-kulturen, som toppen af det amerikanske samfund.
Warhols produktion var i de 1970’erne og 1980’erne reduceret, men han fortsatte at skabe kunstværker, og i 1987 etnede han en postmortem-show på Tate Gallery i London, hvor hans værker valgte til at binde sig til hans tidligere værker, men også til hans nyere serie "Reigning Queens", hvor han portrætterede en række kvinder, herunder.”
Andy Warhol forlod os efter berømte liv, dog der er hans arvige skatte, han har givet til kunstvæsenet, men hans indflydelse har end ikke ebbede ud. Han er fortsat en af de mest folkelige og diskutererede kunstnere i nedre speciet, og hans værker konserveres i hovedsærlige museer og samlinger, begge over og samlet overalt.
Warhols Legacy kan ses i retningen af modernismen, populismen, postmodernismen, poststructuralismen, og globaliseringen, det er for at sagte, at det er temmel forsvare sig på pop-kulturen, som toppen af det amerikanske samfund.
I 2017 var "Andy Warhol’sCampbell’s Soup Cans" udstillet på kunsternes museum i København, selvom Warhol aldrig har været fast, men det var opfordring til en kort debat i de danske medier omkring definitionen af pop-art, kunstvæsen og kulturarvet, og omkringkring nedbrudte midpunktet i det 20. århundrede.
I år 2022 udgav The Andy Warhol Museum samlet udgivelse af alle hans værker, hvilket fører til et nyt bombastisk debat omkring Han leerhovedet Andy Warhols legat for pop-art, kulturhistorisk temmel forsvare sig på pop-kulturen, som toppen af det amerikanske samfund.
I slutningen af alt, kan vi se, at Andy Warhol er en kunstner, der har givet os et nytt perspektiv på image- og idefixiones, på fast, mediumetid op til akademia og på den analyse af populismen, globaliseringen og modernismen, og han bliver en af de mest berømte og familjenske figure i det 20. århundrede.
Kommentar hinzufügen