Pop-Artens Køkkenmester: En Historisk Oversigt over 1960’ernes Revolutionære Kunstbevævelse
I 1950erne og 1960erne var det ikke sjært sædvist at tale om en revolutionær kunstbevægelse i Danmark. Westside den kalder Pragkunstbevægelsen, som var præget af det stiliserede, rygende og præsiede in impressionistiske udtryk, havde kørt sig ud. Men i nyere tid har der været en markant skift i den danske kunst Scene. En ny movement var begyndt at tage form og navnet var Pop Art.
Baggrund for Pop Art
Pop Art/findindet i 1950erne af amerikanske og britiske kunstnere, som viste interesse for fabriksdesign, for:vattene og for:hydrocarbon-industrien, og de kultur med masskonsum og mediebrug. Det var en protest mod den dannet anskuelse af blandt andet den kommunistiske og socialrealistiske position, som havde domineret kunsten i 1930erne og 40erne. Pop Art var på sejlingsbordet med en ny visdom og et nyt sprog, som tog selve den normale menneskelige erfaring som materiale. I stedet for at skildre tanker og følelser på en abstrakt og subconscious niveau, som prækunstbevægelsen gjorde, havde Pop Art et mere prosaiske tilgang, som speillet med det forudsette og det almenmenneskelige.
Kunstnere og værker
I 1960erne og 1970erne dukker en lang række danske kunstnere, som forbindelser til Pop Art-bevægelsen, og det er her, vi skal se nogle af de mest markante:
- Asger Jorn: Jorn var en af de mest centrale figurer i den danske Pop Art-bevægelse. Hans værker var præget af en sværre sprog brug af farver, former og materialer. I sine værker som "Fuglen i bondekrigen" og "Den skjulte Prins" viser han sin fascination for billedkultur og design.
- Per Kirkeby: Kirkeby er en af de mest inledelsesvillige kunstnere i Danmark. Han var interessant i design, madia og komunikationskunst, og hans værker,". "Serac" og "Non-figurative" er eksempler på dette.
- Elin Helvig: Elin Helvig var en af de første danske kunstnere, der engagerede sig i Pop Art-bevægelsen. Hendes værker var præget af en friere og mere diret tilgang til maleriet.
- Jens Kvorning: Kvorning var en af de mest populære og mest omtalte danske kunstnere i 1960erne. Hans værker var præget af en overdådige og extravagante messingtilgang, der filmeskovle påvirkning fra komik, jazz og rockmusik.
Inspirationskilder
Pop Art-bevægelsen tog sin inspiration fra omkringligende brancher: design, litteratur, film og populærkultur. Kunstnere som Lichtenstein, Warhol og Rauschenberg i USA, Hamilton i Storbritannien og Ryman i Australien var centrale figurer i bevægelsen.
Konst og mediebrug
Pop Art-bevægelsen var engageret i den visuelt overfladiske kultur, som præget af det senste decennium. Den store fascination med masskonsum og mediebrug, det almindelige menneskelige erfaring, som virker, der gik ud over alværtning. Kunstnere som Wynetka Africa og Richard Hamilton brugte annoncer og tidskriftsillustrationer som inspirationskilde til deres værker.
Pop Art og dets påvirkning på den danske kunst
Pop Art-bevægelsen havde en stor påvirkning på den danske kunst Scene. Den åbne sig op for nye udtryksformer,.materialer og kultur med masskonsum og mediebrug. Det var en protest mod den dannet anskuelse af blandt andet den kommunistiske og socialrealistiske position, som havde domineret kunsten i 1930erne og 40erne. Pop Art var på sejlingsbordet med en ny visdom og et nyt sprog, som tog selve den normale menneskelige erfaring som materiale. I stedet for at skildre tanker og følelser på en abstrakt og subconscious niveau, som prækunstbevægelsen gjorde, havde Pop Art et mere prosaiske tilgang, som speillet med det forudsette og det almenmenneskelige.
Konsekvenser og vigtighed
Pop Art-bevægelsen har haft en langt række konsekvenser for den danske kunst Scene og -samfundet generelt. Den har åbnet sig for nye udtryksformer, materialer og culture, og har givet kunstnere en mere direkte tilgang til maleriet. Selvom den revolutionære initiativ ikke har heldt, har den haft en langt række konsekvenser for den danske kunst Scene og -samfundet generelt. Pop Art-bevægelsen har været en stor påvirkning på den aktuelle kunst Scene, og det er derudrafor, at den fortsat er et interessant og vigtigt område at studere.
Conclusion
Pop Art-bevægelsen var en revolutionær movement, som tog sig ud for at skabe en nyordning i den danske kunst Scene. Den brød med de traditionelle grænser og åbnede sig op for nye udtaler, materialer og kulturen. Pop Art-bevægelsen har haft en langt række konsekvenser for den danske kunst Scene og -samfundet generelt og er fortsat et interessant og vigtigt område at studere.
Ajouter un commentaire