Titlen “Fra Campbell’s Soup Cans til Marilyn Monroe: En tour de force gennem Pop-Artens værker” er en perfekt beskrivelse af dette artikel, der kort og godt handler om opbygningen og kontraerne i Pop-Art, fra sine begyndende skridt i 1950’erne til sin store gennembrud i 1960’erne og fremover.
Pop-Art, som navnet antyder, begyndte som et enkelt kunstart i 1950’erne, men udviklede sig hurtigt til en stor og internationale kunstrretning med flere facetter og karakteristikker. I disse tidlige år var karakteristiske elementer af Pop-Art, det populære, det ordentlige, det letforståelige og det velkendte. En række kunstnere, herunder Jean Dubuffet, David Hockney og, hvad der skal blive centralt i dette article, Andy Warhol og Roy Lichtenstein, kom til at definiere denne kunstrétning.
Pop-Art kan beskrives som en kontra til et traditionelt kunst forståelse, hvor kølige og abstrakte billeder dominerede, mens Pop-Artisterne valgte at ære og reproducere de mest almindelige, men ikke mindre betydningsfulde ting i deres billeder. En Campbell’s Soupcan, en kiosk, en Marilyn Monroe-skikkelse – dette var de slags forholdninger, som blev omgjort til værker af høj kunstnerisk niveau.
I 1960’erne nåede Pop-Art sit storesalgs, og många af de mest succesfulde kunstnere i denne periode, herunder Warhol og Lichtenstein, udviklede nye teknikker og stilstrømninger, der stadig præciserede og udvider den pop-artistiske tilgang. Warhols silkscreenbilleder, hvor billeder og tekst blev reproduceret i store mængder, blev på mange måder en markant karakteristik for pop-artens tilgang, ligesom Lichtensteins comic-støj, der kombinerede amerikansk pop art og japansk manga- og anime-stil, udviklede nye perspektiver på komisk og seriøst.
Marilyn Monroe var en af de flere kvindeikoner, som pop-artistene hyldede og reproducerede i deres billeder. Hendes skikkelse og karriere på skærmen og scenevar et tema, som kunstnere som Warhol og Lichtenstein brugte for at udforske de sociale og kulturelle forhold i sine egne tid. De mænd, der hyldede Marilyn Monroe, på en eller anden måde reflekterte samtidens kønnsroller og forventninger om kvinder, selvom disse billeder ofte kan ses som en mere kritisk eller ironisk bemærkning til de samme forhold.
Denne tour de force gennem Pop-Arts værker vil beskrive, hvordan et så enkelt fænomen som et Campbell’s Soupcan kan udvikle sig til et symbol på vores tid og kultur, og hvordan Marilyn Monroe-skrækkelsen skabte en stor reaktion i pop-artistikerenes verden.
Et af de mest førende pop-artister fra begyndelsen på 1960’erne var Andy Warhol, hvis værker skabte en stor international reaktion. Warhol begyndte sit værk med enkle ting som Campbell’s Soupcans, krigens udslagte, og andre populærkulturelle ikoniske forholdninger, og han udviklede en teknik, som blev kendt som seriemontage, hvorefter han brugte silkscreenforarbejdet, hvilket tillod ham at producere store mængder billeder med en høj konstnerisk holdbarhed.
Warhol var ikke kun enkeltyd en kunstner, men også en mediepersonlighed, som brugte sin status til at udvikle en radikal tilgang til kulturen og samfundsforholdene i 1960’erne. Han var en nøglefigur i New Yorks underground-scene og New Yorks kunstsammenhænge på det tidspunkt og tiltrak sig opmærksomhed af sin kontroversielle værker og udtryk.
En anden af de mest karakteristiske pop-artister var Roy Lichtenstein, hvis værker blev kendt for sin letforståelige, seriøse og seriøse stil. Hans seriemontage, baseret på amerikansk komiksstylisme, var en udvidelse af Warhols tilgang, hvor han brugte comics til at udforske de sociale og psykologiske forhold i sin egen tid. Lichtensteins værker var generelt mere humoristisk end Warhols og reflekterede ikke så meget på de amerikanske kulturelle og samfundsforhold, men han har dog også brugt sit værk til at udforske andre aspekter af kunst og kultur.
Udover Warhol og Lichtenstein var det en række andre pop-artister, som betydende bidrog til denne kunstrétning, herunder Jasper Johns, Robert Rauschenberg, Claes Oldenburg og Coosje van Bruggen, Jim Dine, Jasper Johns og Tom Wesselmann. Disse kunstnere udviklede en række stilstrømninger og teknikker, der i sin helhed og udvikling definerede Pop-Art i sine tidlige år og dens kontra til en traditionelt kunstfremstilling.
Gennem dette artikel er det blevet klaret, hvordan Pop-Art kan ses som en kritisk og ironisk tiltag til traditionelt kunst forståelse. Gennem Pop-Art kan vi se et bud på, hvordan kønnene og samfundets forhold kan blev beskrevet, hvordan kulturen kan udforskes, og hvordan en kunstrétning kan udvikle sig til en ny og revolutionerende forståelse af kunsten. only in danish
Voeg commentaar toe