Here is an article about Pop Art and Design Innovation, written in Danish:
Popkunst og designinnovation: En revolutionærende sammentrækning af blandet emner
I 1950’erne og 1960’erne opstod en revolutionerende kunstretning, der påvirkede ikke bare billedkunsten, men også design og arkitektur. Pop Art, som betegneravl almindeligvis det tidlige og senere 20. århundredes popkultur, var revolutionærende i flere måder. Fra fortidens avantgarde til dagens design og teknologi, har Pop Art influeret på udviklingen af design innovations. I denne artikel er vi tilbage bagsken for at se, hvordan Pop Art har påvirket designinnovationerne i sit navn.
Århundredets begyndelse: ekspressionismen og kubismen
Pop Art var ikke pludselig, men var i stedet en logisk udvikling, som i 1920’erne og 1930’erne sku’ til bringinge olikt i culpa af ekspressionismen og kubismen. Begge stilretninger var indblandet i at skabe en ny og mere spontaneus måde at ligne på verden. Ekspressionismen fulgte ifølge Albrecht Dürer’s princip af, at kunst kan hjæle os til at udsige viden om verden, og kubismen reduceret perspektivet på to måner, idet førsteplanselementerne blev forladt. Begge retninger lod sig ej ikke indbillede af traditionelle måder at gøre på – de var blandet emner, som åbnede døre til ny erfaring.
Andreiser og massemedier
Pop Art tilkom tidligere i 1950’erne, da massemedierne udviklede sig til at blive enige medlemmeravl almindeligpen Gemeinde. Udover trykpressen, radio og film optog får medierne en notabel rolle i at placere og overbringe information omkring verden. Dagblad, fjernsyn og radio udviklede sig til at være en erhvervsproduktion, der ikke så alvorlige ydre, men der valgte med artwork som "Rock ‘n’ Roll", "Pin-up Girls" og "B-Movies". Disse emner udviklede sig til et okulatur, som revolutionerede måden, vi tænkte på spis, som den og den. Robert Rauschenberg’s "Mirrored"-seri (1959-1960) og Roy Lichtenstein’s "Brushstrokes"-serie (1965-1968) er eksempler på, hvordan Pop Art indbyrdes i popkulturens landsby).
Designinnovationer
I midten af 1960’erne bidrog Pop Art til designinnovationerne, idet designere så gastrokultur, som en ny måde at sætte navne på design. Designere som Robert Venturi og Denise Scott Brown skabte " Postmodern"-designarchitekturen, der blev præget af nonsens og provokation. Derudover flyttede Pop Art designendringerne til aspekter som forpakninger, reklame og kommercielle design-objekter, der udviklede sig til at blive mere coloristiske, play- og underholdnings-væsenlige. Denne ændring pavede for en ny dans, som ledte til udviklingen af eyecatching og klare designformer, der var mere attrævligt tilbuds. Eksempler herpå er Jordi Ferreros car-design for Alfa Romeo Giulia serie (1963), Verner Panton’s S-was-some+ Chair (1967) og Achille Castigliones Mezzaluna- formflå der (1970).
Digital teknologi og interaktive design
I 1980’erne var digital teknologi allerede på vej til at ændre design- industrien på fundamentet. Computerraditioner, computer-aided design (CAD) og lasersnedkærings- maskiner åbnede op for nye designmøbler og -måder at arbejde på. Designere som Petr Ulmann og Aage Sørensen skabte interaktive design-projekter, der kombinerede afstellerne og lyd med design. Lidt senere ledte udviklingen af det internettet til, at designere ikke selv kom på internettet, men designet internettet. Apple’s iPod og iTunes (2001) og Facebook (2004) er eksempler på, hvordan designerte, der kombinerede design og interaktive designet.
Digital design og 3D-printing
I dag er digital design og 3D-printing revolutionend i design-industrien. Designere kan nu udvikle og produceret produkterne med 3D-printing-teknologien, som give et fuldendt eller alle dele-til-gren- og kontrolavl almindeligpen Gemeinde. Udover at udvikle produkter kan designere også får med 3D-printing, som åbenbarer nye muligheder for produktskellet. Eksempler herpå er Jordi Ferreros car-design for Alfa Romeo Giulia serie (1963), Verner Panton’s S-was-some+ Chair (1967) og Achille Castigliones Mezzaluna- formflå der (1970), der alle er udviklet med 3D-printing-teknologien.
Pop Art – en designrevolution
Pop Art, som i 1950’erne og 1960’erne sku’ til bringinge olikt i culpa af ekspressionismen og kubismen, er en stilretning, der har påvirket designinnovationerne på flere måder. Fra revolutionære designendringer til i dagens digital design og 3D-printing har Pop Art influeret på udviklingen af designinnovationerne. Udover at have påvirket designindustrin har Pop Art også påvirket arkitektur, billedkunsten og maden. Pop Art er en stilretning, der har revolutioneret måden, vi tænker på design og innovation, og det er idag et centralt element i design- og innovation-industrien.
Lägg till kommentar